tirsdag 1. desember 2009

Forby burka - Norge er ikke et land for tullinger

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=577759

Burka og niqab er ikke bare kvinneundertrykkende, det er også en form for undertrykking av oss som må forholde oss til disse svartkledde, heldekte menneskene i det offentlige rom.

Jeg føler dypt ubehag når jeg ser en slik kvinne, jeg provoseres på det aller dypeste av at dette skal være tillatt i mitt nærvær, i mitt eget land. Jeg føler også medynk med disse kvinnene, enten de er utsatt for grove overgrep fra menn i familien, eller fordi de har personlige problemer som gjør det vanskelig for dem å vært aktive i det offentlige rom.

Det er skremmende å se slike kvinner, og det blir ikke bedre de gangene de går ved siden av sine menn. Menn med øyne fulle av fanatisme, som tatt ut av en trusselvideo fra Al-Qaida.

Et forbud mot burka og niqab er til og med i fullt samsvar med islam. I Koranen 24, 31 står det i klare ordelag at en kvinne skal kle seg slik at "... hun blir gjenkjent men ikke plaget". Kan man gjenkjenne en kvinne i burka eller niqab? Nei!

For Norges del, og for islams del: Forby niqab og burka

7 kommentarer:

  1. "Jeg føler dypt ubehag når jeg ser en slik kvinne, jeg provoseres på det aller dypeste av at dette skal være tillatt i mitt nærvær, i mitt eget land. Jeg føler også medynk med disse kvinnene, enten de er utsatt for grove overgrep fra menn i familien, eller fordi de har personlige problemer som gjør det vanskelig for dem å vært aktive i det offentlige rom."

    - Dersom dette var sant, så hadde du ikke trengt å komme med unnskyldninger om medlidenhet, da hadde du pekt mot loven og sagt. "Denne kvinnen er undertrykket, ifølge norske lover er ikke dette lov, det kalles for frihets frarøvelse, og er en straffbar handling.

    - Men, du kan jo ikke si dette, kan du? Du kan ikke peke på en kvinne i burka, hijab eller niqab og si. Denne kvinnen er et offer for en mann som har undertrykket henne, tatt fra henne friheten.

    Men, selv om du ikke kan si dette, så kan du allikevel dømme meg, som er en muslimsk mann, og du kan tilegne denne kvinnen meninger over hodet på hennes, som hun ikke nødvendigvis står for engang!

    Det står forresten i en Hadith, at det eneste man skal se er ansiktet og hendene. Så enten man bruker en burka for å dekke til resten, eller hijab og tilsvarende sett med klær for å oppnå det samme.

    Så kan man ikke si at man gjør "Hijab" heller, som forøvrig ikke er klesplagget på hodet, men grunnen til at det er der.

    Akkurat som det er grunnen til at jeg ikke går rundt på stranda i en syltynn tangatruse og viser frem manndommen min til enhver kvinne i en mils omkrets, som helt sikkert ville vemmes over meg allikevel.

    Islam handler om respekt, og du gir ikke disse kvinnene respekt akkurat nå..

    For bror, eller min venn (vet ikke om du er muslim) - Dersom dette skulle bli riktig, så burde du ha gjort dette:

    Lag en spørre undersøkelse, gå rundt å spør, gjerne anonymt, muslimske kvinner. Hva de syntes om å gå i hijab, hvorfor de har på burka - Eller hvorfor de har på Niqab.

    Først da, så kan du legge meninger i munnen på dem, som de ikke står for.

    http://yousefassidiq.com/?p=630 - for mer info.

    SvarSlett
  2. Jeg må si at jeg også er imot kvinnediskriminering, men forbud mot en viss type klær? Nei det finnes bedre metoder enn dette håper jeg!
    "Norge er ikke et land for tullinger"????????
    Nordmenn drikker metanol!

    SvarSlett
  3. Hvorfor er det plutselig kvinneundertrykkende, når de selv liker å ha det på...ikke av hensyn til Koranen, men pga dets symbolikk. mange muslimske kvinner mener at det ikke står noe i Koranen om at det er deres oppdrag her i livet å gå rundt med hijab og bare hijab. De velger selv om de vil gå med den eller ikke.
    Og det at du synes at det gir deg en spesiell følelse av skam , hat, div. ukomfortable tanker - er bare ditt problem, som bare du kan løse..og på tide med det er det.

    Om det hadde dreid seg om en indisk jente i sari, hadde du sikkert ment det samme, Åh, hvor motbydelig hun var, hvor hun fikk deg til å føle osv, så lenge hun var i denne sarien.

    Og det at du ser så subjektivt på situasjonen fortell hvor lite du egentlig vet om hovedlinjer i denne saken..hvilken følger det gir/skillelinjer det danner osv.

    Og hvorfor så mye hat angående deres menn? Helt utrolig at det eneste du klarer å forbinde deres menn med tilhører en spes. ideologi??, trusslevideo fra Al-Qaida??? Du slit tydeligvis med eget selvbilde for det første siden du hele tiden føler ubehag og gidder å uttale deg sånn om saken, og for det andre er du fattig på kunnskaper som kunne ha vært til hjelp for deg..

    SvarSlett
  4. Hmmmm

    utrolig hvor mange som synes det er greit at samfunnet endres dit hvor flere og flere isolerer seg fra fellesskapet...

    Jeg respekterer andre holdninger, men dette er ikke et demokratisk problem synes jeg, det er en sivilisasjonsutfordring.

    Toleranse er aldri absolutt, man skal ikke tolerere intoleranse. Frihet er ikke absolutt, ingen fortjener frihet til å bekjempe friheten selv.

    Jeg er intolerant overfor niqab og burka. Anser dette som klesplagg som uttrykker en skadelig samfunnsholdning. Har ingen vansker med å si til enhver som kler seg, eller får sine familiemedlemmer til å kle seg, i dette at de må forlate Norge.

    Skal Norge overleve må vi ta valg, for noe, mot noe. Burka og niqab er frastøtende og har ingenting i det norske samfunnet å gjøre.

    Jeg kan ikke kle meg naken i gata, kan jeg? Vi har visse regler.

    Hvis kvinner ikke vil vise sitt ansikt, har de ingen rett til å luske rundt meg å se alt de vil, jeg ingenting.

    Jeg føler altså ubehag med skjulte ansikter, det er et tegn på god mental helse.

    Hadde jeg gått med finlandshette, hadde jeg blitt arrestert....

    SvarSlett
  5. Er Burka og niqab noe kvinnen VELGER å bære? ja, i visse sammensetninger vil jeg nok tro det.


    Men kun i den forstand at de velger det fremfor å bli frastøtt sin familie og få juling av mannen sin..

    SvarSlett
  6. Mye av problemet er jo at du sier at hijab er synonymt med undertrykkelse og grove overgrep. Men la oss nå bare tenke oss at ikke alle kvinner som er kledd på denne måten ikke blir misbrukt på det groveste av sine menn og familie. Hvis vi tenker oss at noen av disse kvinnene går med hijab fordi det er noe de er konfortable i, og at det er noe de velger selv. At det er en del av deres identitet. Hvis du da tvinger disse kvinnene til å kaste hijaben og gå med bart hode. Hvilken innvirkning trur du at det har på dem ? Trur du de vil slå ut i full blomst på den sosiale arenaen ? Være mye mer aktive i det offentlige rom ?

    Personlig så synes jeg at det er latterlig teit at noen går med bukser langt nede på baken og kler som som artister som glorifiserer ting som mord og dop. Men bare fordi jeg synes at noe er teit, så vil jeg ikke innføre en lov som sier at folk ikke har lov til å gå kledd på den måten. Det betyr ikke at alle som er kledd sånn driver med dop og vold heller. Såpass skjønner jeg.

    SvarSlett
  7. @ Emir

    Dette er om "niqab" og "burka"

    Ikke hijab

    Hijab viser hele ansiktet, øyne, ansiktsbevegelser, stemninger.

    Niqab og burka skjuler alt dette.

    SvarSlett